אם אתם בעלי עסק ויש לכם מעט היגיון בריא וראש על הכתפיים, אתם ודאי מבינים שבלי פרסום, בייחוד במדיות הפרסום השונות – לא ניתן להתקדם עם העסק יותר מדי. פרסום עסק הוא לא עניין של מה בכך, ולעיתים קרובות גם עניין הכרוך בהוצאות והתלבטויות רבות. קיימות מדיות רבות, טובות ויעילות, בהן ניתן לפרסם את העסק, כך שהוא ימשוך אליו יותר קונים פוטנציאליים ויגדל בהתאמה. אנחנו פה כדי ללמד אתכם מהם הדברים החשובים ביותר שיש לעשות כדי לפרסם את העסק בצורה כמה שיותר יעילה במדיות הפרסום, תוך נתינת הדעת על עקרונות התכנון של המדיה, מגוון האפשרויות השונות, מקסום יעילות הפרסום ועוד. רגע, לפני שאתם הולכים – לא, הטקסט הזה לא כתוב בסינית. תנו לנו צ'אנס, מבטיחים שבסוף תבינו הכל.
מה זה בכלל "מדיות פרסום"?
אז מהי "מדיה"? מדיות פרסום הן כל דרך בה ניתן לפרסם את העסק שלנו, כך שהוא יגיע לקהל רחב יותר של אנשים. פרסום בטלוויזיה או ברדיו, בשלטי חוצות, מודעות על אוטובוסים ומכוניות, פרסום בגוגל ובפייסבוק ועוד. באמצעות מדיות הפרסום השונות, אנחנו, כבעלי עסק, יכולים להגיע לקהל רחב ומגוון מאוד של אנשים ולקוחות פוטנציאליים ולגרום להם להכיר את העסק שלנו, או לפחות רק את השם שלו – שהרי יהיה קצת קשה להתעלם ממנו או לא להכיר אותו כאשר הוא יפורסם בכל מקום.
תכננו לי את המדיה
אז אחרי שהבנו באופן בסיסי מהן מדיות פרסום, חשוב מאוד להבין שלא כל תמונה או מודעה שנדביק על אוטובוס בהכרח תעשה את העבודה (אלא אם מדובר בתמונה של איזה בר רפאלי בביגוד מינימלי – מפרסום כזה, אין ספק, קשה להתעלם). על מנת לקבל תוצאות טובות, את פעולות הפרסום במדיה חשוב לתכנן היטב עוד הרבה לפני שאנו ניגשים למלאכת הפרסום. תכנון זה כרוך במספר שלבים חשובים, אותם לא כדאי שתפספסו:
- הפיכת המטרות השיווקיות ליעדים במדיה – לכל עסק יש מטרות שיווקיות ועסקיות, אותן בדרך כלל הגדרנו אפילו עוד לפני הקמת העסק. החוכמה היא לדעת כיצד לתרגם את המטרות האלה ליעדים במדיה. על מנת שתוכלו לעשות זאת בצורה טובה ויעילה, יש להכין בריף, בו יפורטו המטרות השיווקיות של העסק, המסר אותו אתם מעוניינים להעביר במדיות השונות, הגדרת קהל היעד ועוד. אחר כך, נוכל להגדיר מטרות שונות – כמו למשל אחוזי צפייה מסוימים, מספר מסוים של אנשים הפונים בעקבות מודעה ועוד.
- קביעת אסטרטגיה – חשוב מאוד לקבוע את אסטרטגיית המדיה בהתאם לבריף אותו כתבנו מראש. תוך כדי כך, יש לקחת בחשבון גם את הפעילות של המתחרים שלנו (אנחנו כבר יודעים שאתם יותר טובים מהם, אבל הגיע הזמן להוכיח את זה גם לשאר העולם).
- קביעת ה״מדיה מיקס״ – לא, אנחנו לא מדברים על קורנפלקס, אלא על תמהיל המדיה. תמהיל זה מורכב ממספר פרמטרים, וביניהם תקציב, מטרות, קהל היעד, תזמון ומורכבות המסר. כל השיקולים הללו הם הקובעים את תמהיל המדיה, שיש לקחת בחשבון בעת ביצוע פעולות הפרסום.
- מיהו קהל היעד שלנו?
- האם קהל היעד שלנו מאזין לרדיו? צופה בטלוויזיה? ואם כן, באילו תוכניות?
- האם מדובר באנשים המרבים לנסוע בתחבורה ציבורית?
- איפה קהל היעד שלנו מבלה את מרבית זמנו?
- האם מדובר באנשים אשר קוראים עיתונים? אילו?
- האם קהל היעד שלנו עושה שימוש באינטרנט?